Friday 30 December 2011

DAH SAMPAI KAMPUNG...SYOKNYER LA....

Alhamdulillah....akhirnya sampai jugak aku ke kampung halaman tercinta....setelah beberapa jam di atas highway....jarang2 aku balik kampung waktu pagi....pagi pun xla pagi sangat sebab semalam pun tak sempat kemas baju semua lagi, barang2 pun sepah2 lagi....bangun pagi tadi, lepas solat subuh sempat la jugak wat jemput2 untuk sarap...paling penting nescafe panas untuk hubby aku...sambil masak, sambil basuh pinggan mangkuk, clear mana yang patut....ye la kan....nak balik kampung bukan sehari dua...umah mesti la ditinggalkan dalam keadaan yang kemas dan bersih jugak....kat highway tadi pun, ada accident lori...yang peliknya macam mana enjin lori tu boleh tercabut then berada di posisi yang paling baik...kat lane paling kanan pulak tu....ramai yang memperlahankan kenderaan nak tengok, tu yang lagi menyebabkan jammed....nasib baiklah tak panjang sangat....lori tu pulak tersadai kat tepi jalan...nampak kesan remuk pada bahagian depan lori tu....ahhh...macam wartawan buat liputan la pulak..hehehe..tengok saje gambar kat bawah ni....sempat lagi tu..







tapi xpe, lepas dari kesesakan tu, kami meneruskan perjalanan....akhirnya sampai lah jugak kat tol simpang pulai....dalam hati, dah dekat dah dengan rumah umi..jam waktu tu menunjukkan 12.30 tghr....tetiba ada suara yang bertanyakan pada aku, cuk lapar x? ohhh..hubby aku tanya lapar ke tak, mesti dia nak belanja aku makan ni....ye la, pagi tadi sarap jemput2 je....aku ingatkaan hubby nak terus balik rumah, rupanya dia singgah kedai makan....order la minuman feberet aku, milo ais...arrghhhh...lega...sedap! nasi pulak aku minta separuh je kat makcik tu tapi dia bagi penuh jugak...ingat dalam hati...xpela, nanti hubby aku boleh tolong habiskan....hihihi..banyak macam lauk, tak tau pulak nak amik yang mana satu..puas tawaf meja lauk tu, akhirnya aku ambil ikan keli bakar cicah dengan air asam, perghhhhh....terbaik....sayur aku ambil masak lemak batang keladi..hubby pulak amik lauk paru ngan sayur pucuk...makan la kami berdua...erkkk..kenyang, alhamdulillah...selesai makan, hubby gi solat jumaat kat masjid sebelah kedai makan tu...layan punya layan...sampai la dah settle semuanya, kami otw gi bank lak..pastu gi pejabat lawyer...eh, cakap orang putih lak...:) kat lawyer firm tu, lenguh wei tangan ni menyain dokumen yang setebal agak2 5cm lebih kot....exercise tangan kata orang...dah settle satu bab, ingatkan boleh balik rumah dah....rupanya ada pulak kawan2 yang rindu nak jumpa kami...almaklum la, masing2 busy la katakan, time ni la pun nak jumpa pon.....dah jumpa, deme (cakap perak la pulak sebab kawan2 sume orang perak) ajak pi pekena mee kicap @ restoran sabar menunggu...(pelik tapi benar nama restoran dia memang macam tu)...dalam hati dah pikir, alamak....sabar menunggu???? sure servive lambat ni....rupanya tak, sabar menunggu sebab ada time2 yang memang pack giler customer yang datang nak beli makanan kat sini...tapi syukur alhamdulillah, masa kitorang gi makan tu, belum ramai lagi...service pun cepat...aku order kuewteow goreng kerang, hubby...kuewteow kari (dia memang hantu kuewteow kalau nak tau, jangan marah yer cuk...:p), member yang lagi sorang makan mee kicap...aku teringin na order mee kicap tapi xtau rupa dia macam mana, takut xsedap la pulak...tu yang order kuewteow kerang tu...makan habis, licin pinggan...sembang punya sembang, jam dah lewat petang, akhirnya baru lah aku sampai ke rumah umi....disambut oleh umi yang kebetulan masa tu ada depan pintu sebab ada jiran datang...sampai jugak di rumah untuk aku merehatkan diri...lepas makan tadi, umi masak sedap, banyak lauk, ada kurma kambing, masak lemak ikan merah, sambal tempoyak, ulam kacang botol ngan petai...perghhhh...ikan keli goreng, lauk apa lagi yer...banyak sangat tadi...tapi aku dah jatuh cinta ngan sambal tempoyak umi, ulam-ulaman, cicah ngan lauk keli goreng, kuah masak lemak....slrp!!! bertambah beb....macam mana la nak kurus macam ni...makan tak hingat......olalalalalalala....:D makan kenyang...mata pun kuyu jer...akhirnya..zzzzzzzzzzzzzzzzz...

No comments:

Post a Comment